اخبار بین المللی, طب ترمیمی اخبار داخلی
شماره: 32971
1399/03/26 - 09:00
کشف یک ژن کلیدی در لوکمیای میلوئید حاد

لوکمیا میلوئید حاد (AML) یکی از شایع ترین اشکال سرطان خون در بزرگسالان است و با بقای پایین بیماران همراه است. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه لوند سوئد، یکی از ژن هایی را که اساس بقا و تکثیر سلول های بنیادی لوکمیایی است را شناسایی کرده اند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، لوکمیا میلوئید حاد (AML)،  نتیجه تغییرات ژنتیکی اکتسابی در سلولهای بنیادی خون ساز و تاثیرگذار بر ژنهایی کنترل کننده میزان بلوغ و رشد سلولها است. اگرچه این بیماری از کودکی به بعد بروز می کند ، اما در میان سالمندان بیشتر دیده می شود. سلول های بنیادی لوکمیایی در مغز استخوان وجود دارند و در این پژوهش محققین به بررسی ژن های موثر بر رفتار این سلول های بنیادی لوکمیایی پرداختند.

محققان لوند از سیستم ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 استفاده کردند و دریافتند که ژن CXCR4 برای بقای سلولهای بنیادی لوکمیایی ضروری است. با حذف این ژن، سلولهای بنیادی لوکمایی نمی توانند زنده بمانند ، زیرا کاملاً به پروتئین تولید شده ژن وابسته هستند. با خاموش کردن CXCR4 ، استرس اکسیداتیو ایجاد می شود و این امر منجر به مرگ سلول های بنیادی لوکمیایی می شود.  در تشکیل طبیعی خون ، تعامل بین پروتئین های CXCL12 و CXCR4 برای سلولهای بنیادی خون بسیار مهم است. اما این مطالعه نشان داد که CXCL12 برای سلولهای بنیادی لوکمیایی لازم نیست ، که تفاوت اساسی در نحوه تنظیم سلولهای بنیادی لوکمیایی و سلولهای بنیادی خون طبیعی را نشان می دهد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved